Meny
  • Hem
  • Kunskapstester
    • Kunskapstester
    • Kunskapskrav
    • Förberedande utbildning
    • Villkor & regler
    • Praktiskt genomförande
    • Licens & certifikat
    • Behörighetstester
    • Kommittén för kunskapsstandard
  • Anslutning
    • Individuell anslutning
    • Förmedlarföretag
    • Försäkringsbolag & bank etc.
    • Avtal & regelverk
    • Avgifter & fakturering
  • Branschreglering
    • InsureSecs branschreglering
    • Så går en utredning till
    • Anmäl regelöverträdelse
    • Disciplinnämnden
    • Beslut & uttalanden
  • Rapportering
    • Allmänt om rapportering
    • Regelefterlevnadskontroll
    • Målmarknadskontroll
    • Åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (AML)
    • Anslutna försäkringsbolag
  • Om InsureSec
    • Om InsureSec
    • Andra aktörer
    • Nyheter & press
    • Publikationer
    • Summary in English
  • Ansökan
    • Ansökan om licens för försäkringsförmedlare
    • Skapa personligt användarkonto för dig som saknar förmedlartillstånd
    • Skapa en företagsanvändare för förmedlarföretag eller -organisationer
  • Logga in / Mina sidor
  • Rådgivarregistret →
  • Ansök här
  • Mina sidor
  • Rådgivarregistret →
InsureSec
Kunskapstester
Anslutning
Branschreglering
Rapportering
Om InsureSec

  • InsureSecs branschreglering
  • Så går en utredning till
  • Anmäl regelöverträdelse
  • Disciplinnämnden
  • Beslut & uttalanden

Så går en utredning till

InsureSec utreder misstänka brott mot InsureSecs regelverk eller god försäkringsdistributionssed samt genomför olika typer av regelefterlevnadskontroller. På denna sida kan du också läsa om fördjupad lämplighetsprövning.

Olika typer av ärenden Fördjupad lämplighetsprövning Så går det till

Så arbetar InsureSec med utredningar

Om InsureSec finner att försäkringsförmedlaren har brutit mot InsureSecs regelverk eller mot god sed anmäls händelsen till Disciplinnämnden för försäkringsdistribution som avgör om försäkringsförmedlaren ska få en disciplinpåföljd.

Det här arbetar vi inte med

InsureSec behandlar inte tvister mellan förmedlare och försäkringsgivare eller kunder.

Om du är konsument och har klagomål på din försäkringsförmedlare rekommenderar vi att du i första hand vänder dig till förmedlarens klagomålsansvarig, därefter till Konsumenternas försäkringsbyrå eller direkt till Allmänna reklamationsnämnden.

Relevanta mndigheter och andra organisationer

Olika typer av ärenden

Vi hanterar i huvudsak fyra typer av ärenden: anmälningar från privatpersoner eller företag (anmälan), utredningsärenden, rutinärenden och fördjupad lämplighetsprövning.

Anmälan

Om någon anser att en försäkringsförmedlare bryter mot InsureSecs regelverk eller mot god försäkringsdistributionssed kan en anmälan göras till InsureSec som utreder frågan.

Den som anmäler kan vara en privatperson, en kund, en annan försäkringsförmedlare, ett försäkringsförmedlarföretag, ett försäkringsbolag eller produktbolag.

Anmäl misstänkt regelbrott

Undersökningsärende

Om en försäkringsförmedlare får ett sanktionsbesked från myndighet, Konsumentverket, Allmänna reklamationsnämnden eller någon annan branschorganisation kan InsureSec inleda ett ärende för att undersöka om försäkringsförmedlaren brutit mot InsureSecs regelverk eller god försäkringsdistributionssed.

Ett undersökningsärende kan också inledas baserat på tips från allmänheten eller om försäkringsförmedlaren fått negativ uppmärksamhet eller kritik i media.

Rutinärende

Rutinärenden är sådana ärenden eller undersökningar som inte baseras på någon misstanke om regelbrott. Ett rutinärende kan istället handla om en allmän regelefterlevnadskontroll eller som en del av InsureSecs planerade platsbesök.

Ett rutinärende kan leda till att InsureSec går vidare med en utredning av försäkringsförmedlaren.

Fördjupad lämplighetsprövning

En fördjupad lämplighetsprövning kan inledas när en förmedlare ansöker om licens första gången eller när licensen varit inaktiverad och behöver aktiveras på nytt. Grundläggande lämplighetsprövning görs alltid vid en ansökan om licens men en fördjupad lämplighetsprövning kan vara aktuell om individen t.ex. tidigare förekommit i en utredning av bland annat InsureSec, Disciplinnämnden eller en myndighet, eller för att bedöma om individen har tillräcklig kompetens och yrkeserfarenhet. En fördjupad lämplighetsprövning kan också startas upp för att undersöka att individer med licens fortfarande uppfyller kraven för licens. Lämplighetsprövningar leder aldrig till avgörande i Disciplinnämnden men kan leda till att individen inte får licens. Informationshämtningen är inte lika omfattande som vid en vanlig utredning och tar vanligtvis inte lika lång tid.

Så går det till

Nedan beskrivs kort de olika stegen vid en anmälan, ett rutinärende och ett undersökningsärende.

Illustration av utredningsprocessen

Informationsinhämtning

InsureSec ställer frågor och samlar in material för att skapa sig en bild av situationen. Detta kan ske genom att InsureSec gör ett platsbesök, bjuder in till möte eller genom en skriftlig begäran om information.

Förmedlaren eller företaget har 2-3 veckor på sig att svara på InsureSecs frågor och skicka in det material eller de redogörelser som efterfrågas.

Bedömning

När InsureSec fått svar på sina frågor görs en bedömning av om försäkringsförmedlarens agerande utgör en överträdelse eller inte. Ofta leder den första materialinsamlingen till nya frågor som behöver besvaras innan InsureSec kan göra sin bedömning.

Avslutande promemoria eller begäran om beslut om disciplinär åtgärd

När InsureSec fått svar på sina frågor och eventuella följdfrågor antingen avslutas utredningen eller så begär InsureSec att Disciplinnämnden ska besluta om disciplinär åtgärd (anmälan till Disciplinämnden).

Om en anmälan görs till Disciplinnämnden blir InsureSec part i målet. Både InsureSec och den som anmälts ges möjlighet att lämna yttranden till Disciplinnämnden, som i sin tur avgör huruvida den som anmälts ska drabbas av en disciplinåtgärd.

Så arbetar Disciplinnämnden

Anmäl regelöverträdelse

Stäng

Hem

Om Insuresec

Om personuppgifter & cookies

Mina sidor

E-post:

info@insuresec.se

Telefon:

08 - 410 415 75


Fler kontaktuppgifter

Rådgivarregistret

Rådgivarregistret möjliggör för dig att kontrollera om den försäkringsdistributör du anlitar är licensierad eller certifierad.

Till Rådgivarregistret