Kommittén för kunskapsstandard hjälper InsureSec att hålla kunskapskraven aktuella, korrekta och på en lämplig kunskapsnivå i relation. De träffas flera gånger om året.
Kommittén består av ett sextiotal representanter från förmedlar- och försäkringsföretag, värdepappersbolag samt sakkunniga. Deras uppgift är granska och verifiera att InsureSecs kunskapskrav är relevanta utifrån ett försäkringsdistributörsperspektiv och att de frågor som används i kunskapstesterna motsvarar aktuell lagstiftning.
1. Revidering av kunskapskrav. Mellan februari och maj arbetar InsureSec med att ta fram nästa års kunskapskrav. Kommittén för kunskapsstandard och anlitade konsulter bistår med sin expertis på olika områden. Fastställande görs av InsureSec i juni.
2. Beställning av frågor och fallbeskrivningar. Nya eller ändrade kunskapskrav innebär att nytt innehåll behöver tas fram. InsureSec beställer frågor och fallbeskrivningar från en mängd olika konsulter med stor kunskap inom ämnena som de behandlar. Det nya materialet gås igenom av InsureSec och Kommittén för kunskapsstandard.
3. Kunskapskraven meddelas utbildningsföretagen. Senast i september efter att de nya kunskapskraven fastställts meddelas de till företag som anordnar utbildning med försäkringsinriktning. Då kan de börja arbeta med att ta fram nytt utbildningsmaterial.
4. Konstruktion av nya kunskapstester. Nya kunskapstester konstrueras utifrån de beslutade kunskapskraven och frågematerial som mäter de angivna kunskaperna. Flera versioner av alla kunskapstester tas fram så att den som skriver samma test flera gånger inte möts av exakt samma innehåll. Både frågor och vilka delområden som tas upp varierar.
5. De nya kunskapstesterna produktionssätts. Mellan januari och mars tas de nya kunskapstesterna i bruk. Grundläggande kunskapstester som ger licens eller certifikat måste genomföras i skrivsal. Kunskapsuppdateringar och mer avgränsade kunskapstest kan istället genomföras via Mina sidor från egen dator.