Efter godkänt resultat på något av de grundläggande kunskapstesterna (inte behörighetstester) kan försäkringsförmedlare ansöka om licens och övriga kan ansöka om certifikat.
För licens ställs ytterligare krav, bl.a. att följa InsureSecs regelverk. Certifierade omfattas inte av branschreglering. Licensiering innebär därför ett ökat kund- och konsumentskydd och är lämpligt för den som arbetar som försäkringsförmedlare.
Behörighetstester är varken licens- eller certifieringsgrundande. Alla som får godkänt resultat på något kunskapstest får ett digitalt intyg.
Individuella försäkringsförmedlare kan beviljas licens från InsureSec. Många försäkringsbolag ställer idag krav på att de försäkringsförmedlare som distribuerar deras produkter eller omfattas av deras ansvarsförsäkring har licens från InsureSec. InsureSec-licens kan också krävas i samband med upphandlingar av försäkringar.
För att bli licensierad krävs:
Licensierade ingår avtal med InsureSec om att följa lag, föreskrift och god försäkringsdistributionssed. Till avtalet hör också ett särskilt regelverk som ska följas. Vid brott mot regelverket kan licensen återkallas. Därför innebär licensiering ett stärkt konsumentskydd.
Ett certifikat kan utgöra grund för licens efter ansökan.
Ansökan om licens görs via Min sida.
Alla personer som inte är försäkringsförmedlare kan ansöka om certifikat. De som har certifikat omfattas inte av InsureSecs branschreglering och därmed finns inget krav att följa InsureSecs regelverk. Certifikat är enbart ett kunskapsbevis.
En licens kan omvandlas till certifikat efter ansökan.
Ansökan om certifikat görs via Min sida.
InsureSecs avtal och regelverk