Som branschregleringsorgan är vårt uppdrag begränsat till att uppfylla vår del av de avtal som vi tecknat med försäkringsförmedlare och olika typer av företag. Det finns ytterligare uppdrag som har anknytning till frågor som rör försäkringsdistribution och kundskydd.
På denna sida informerar vi om andra relevanta branschaktörer dit du kan vända dig för att få hjälp, vare sig du är kund, försäkringsförmedlare eller försäkringsdistributör.
Tillståndsfrågor Medlemsföreningar Utbildningsverksamhet Konsumentinformation
InsureSec är inte en myndighet och vi utfärdar inte tillstånd för försäkringsförmedling eller ger tillstånd att driva försäkrings- eller bankverksamhet etc. Tillstånd beslutas av Finansinspektion som också är tillsynsmyndighet.
InsureSec är inte en förening och vi har inga medlemmar. Exempel på branschföreningar som arbetar för sina medlemmars intressen är Svenska försäkringsförmedlares förening, SFM, och försäkringsföretagens branschorganisation Svensk Försäkring.
InsureSec bedriver ingen utbildningsverksamhet. Utöver våra kunskapskrav har InsureSec ingen utbildningsverksamhet eller läshänvisningar.
Läs om förberedande utbildning
InsureSec utreder och Disciplinnämnden fattar beslut i disciplinfrågor avseende brott mot InsureSecs regelverk eller god försäkringsförmedlingssed. Om ditt ärende inte rör InsureSecs regelverk eller god försäkringsförmedlingssed, eller om försäkringsförmedlaren inte omfattas av InsureSecs branschreglering, kan du vända dig till respektive ansvarig myndighet eller organisation.
Konsumentverket är den myndighet som har tillsynsansvar bl.a. för att konsumenter får rätt information vid marknadsföring och innan köp av försäkringsprodukter. Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument kan svara på frågor om köp av tjänster, avtal och reklamationer.
Allmänna reklamationsnämnden prövar tvister som rör bl.a. konsumentförsäkringar, t.ex. hemförsäkring, djurförsäkring och pensions- och kapitalförsäkring.
Allmänna reklamationsnämndens webbplats
Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå är stiftelser som ger privatpersoner oberoende fakta och vägledning inom bank och försäkring. Konsumentverket, Finansinspektionen och branschorganisationer är huvudmän. Byråerna jämför bank-, värdepappers- och försäkringsprodukter, förklarar lagar, regler och villkor och beskriver hur man går vidare om man är missnöjd med med bankens eller försäkringsbolagets handläggning. De har inget vinstintresse och vägledningen är kostnadsfri.
Konsumenternas Bank- och finansbyrås och Försäkringsbyrås webbplats