Disciplinnämnden för försäkringsdistribution (Disciplinnämnden) består av ledamöter med professionella insikter i och erfarenhet av de frågor som nämnden har att pröva.
På denna sida beskrivs Disciplinnämndens roll och arbete.
Utveckling av god sed Så arbetar Disciplinnämnden Ledamöter Dokument
Disciplinnämndens syfte är att verka för att upprätthålla allmänhetens förtroende för försäkringsförmedlingsbranschen genom att utveckla god försäkringsdistributionssed i form av uttalanden, förhandsbesked och beslut i disciplinfrågor.
Att lagen om försäkringsförmedling under 2018 ersattes av lagen om försäkringsdistribution medför vissa skillnader i begrepp och tillämpningsområde mellan de två lagarna. Detta kan i sin tur medföra att tillämpningen och tolkningen av vissa av Disciplinnämndens äldre beslut och uttalanden påverkas. De beslut och uttalanden som i huvudsak berör branschreglering utöver lagstiftning, förordning och allmänna råd påverkas som huvudregel inte av denna förändring.
Disciplinnämnden kan på eget initiativ eller på begäran av en domstol, myndighet, InsureSec-registrerad försäkringsförmedlare (individ eller företag), SFM, Fullmaktskollen eller InsureSec uttala sig om InsureSecs regelverk eller god försäkringsdistributionssed.
Disciplinnämnden kan pröva varje handling som en Licensierad förmedlare eller ett Företag har vidtagit eller har underlåtit att vidta, om handlingen ska prövas enligt Regelverket eller prövas på begäran av SFM.
Endast InsureSec kan anmäla ärenden till Disciplinnämnden.
Så arbetar InsureSec med utredningar
Förfarandet i nämnden är skriftligt.
Föredraganden är ansvarig för beredningen av ärenden i Disciplinnämnden.
Disciplinnämnden tar emot anmälan om disciplinär åtgärd och kontrollerar att anmälan innehåller nödvändig information för att kunna fatta ett beslut i frågan. Om Disciplinnämnden anser att mer information eller att ett förtydligande behövs skickas en begäran om komplettering ut.
Om anmälan är komplett ska den försäkringsförmedlare eller företag som blivit anmäld som huvudregel beredas möjlighet att yttra sig över de omständigheter som framkommer av anmälan, dvs. vad som hänt och vilka konsekvenser det lett till.
Den ledamot i Disciplinnämnden som av ordföranden utses till referent sätter sig särskilt in i ärendet.
När ärendet är färdigberett beslutar ordföranden i samråd med referenten och föredraganden om ärendet ska tas upp på sammanträde.
Inför sammanträdet förbereder föredraganden föredragning av ärendet för nämnden. Vidare upprättar föredraganden förslag till beslut i samråd med referenten, detta beslutsförslag skickas sedan till övriga beslutsledamöter som deltar i sammanträdet.
Disciplinnämnden fattar beslut vid sammanträden. För att beslut ska kunna fattas måste tillräckligt många ledamöter vara överens. När beslut har fattats informeras de som berörs av beslutet (förmedlaren eller företaget och InsureSec).
InsureSec verkställer det beslut som Disciplinnämnden fattat, t.ex. ser till att försäkringsförmedlarens licens återkallas.
När Disciplinnämnden har fattat sitt beslut kan InsureSec publicera en avidentifierad version av beslutet på InsureSecs webbplats. InsureSec har också vissa befogenheter att dela Disciplinnämndens beslut med andra relevanta parter, t ex Finansinspektionen och andra branschrelevanta organisationer samt försäkringsbolag.
Disciplinnämnden kan besluta om fyra disciplinära åtgärder. Erinran är den mildaste påföljden och uteslutning är den strängade påföljden.
I Disciplinnämnden ingår Johnny Herre, ordförande, Malin Björkmo, vice ordförande och Jan-Mikael Bexhed, Dan Öwerström, Patric Thomsson, Carl Johan Rundquist, Susanne Sundberg och Anna-Karin Baltzari Danfors, ordinarie ledamöter, samt Kaj Larsén och Lars Ulrichs som ställföreträdande ledamöter.
Föredragande är Teimur Saleh.
Per Johan Eckerberg, fd. ordförande, är sedan 2019 hedersordförande i Disciplinnämnden.
Disciplinnämnden för försäkringsdistribution
c/o InsureSec
Birger Jarlsgatan 55
111 45 Stockholm
Stadgar för Disciplinnämnden för försäkringsdistribution
Antagna den 23 november 2020 med ikraftträdande den 1 januari 2021.
Äldre verksamhetsberättelser finns för närvarande ej att tillgå avidentifierade.
Ang. begreppet god försäkringsdistributionsstandard
Brev till Finansdepartemetet 2017-08-09 avseende promemoria DS 2017/17
Opartisk och personlig analys samt rådgivning på oberoende grund
Brev till Finansdepartementet 2017-01-16
Betydelsen av ett fortsatt lagstadgat krav på god försäkringsförmedlingssed
Brev till Finansdepartementet 2016-12-21