Publicerad: 2018-08-21 | Uppdaterad: 2020-11-19
InsureSecs rapporteringskontroller genomförs varje år för att mäta huruvida förmedlarföretagen tillämpat InsureSecs avtal och regelverk, tillämpat åtgärder mot penningtvätt och distribution i förhållande till definierad målmarknad. Kontrollerna genomförs också för att öka företagens kännedom om de regler och krav som ställs på deras verksamhet. På så vis ges ökade möjligheter att komma till rätta med potentiella brister.
Baserat på förmedlarföretagens svar på de olika rapporterna får InsureSec ökad förståelse för hur olika företag arbetar och hur InsureSec kan arbeta för att uppnå ett stärkt konsumentskydd.
Denna sida innehåller praktisk information om att besvara rapporterna.
Frågor om rapporteringarnas innehåll skickas till rapportering@insuresec.se
Frågor om att besvara rapporterna kan ställas till InsureSecs kansli, info@insuresec.se eller telefon 08-410 415 75
Skicka dina svar senast 12 mars
Huvudföreträdare eller person med behörighet att besvara rapporter kan lämna svar under perioden 13 januari – 12 mars 2021. Svaren ska baseras på företagets verksamhet under föregående verksamhetsår.
Deltagande är obligatoriskt och följer av företagets skyldigheter enligt InsureSecs regelverk. Om ingen tillståndsplikt verksamhet bedrivits under föregående verksamhetsår ska det meddelas i god tid till InsureSec som kan ge ditt företag en anpassad rapport att besvara.
RådgivningsdokumentationFörmedlarföretag som har bedrivit tillståndspliktig verksamhet och omfattas av Regelefterlevnadskontrollen ska inkomma med rådgivningsdokumentation till InsureSec i samband med besvarandet av rapporten. InsureSec kommer att granska cirka 15 procent av de svarande företagens dokumentation. InsureSec förordar att rådgivningsdokumentationen är anonymiserad eller att företaget informerat sina kunder att dokumentationen tillställs InsureSec i egenskap av branschregleringsorgan. Du hittar mer information om detta i Regelefterlevnadkonstrollen. Svar lämnas via Mina sidor
Företagens svar lämnas via ett webbformulär som finns på företagets Mina sidor. Rapporterna för 2021 nås under rubriken Informationsförfrågningar. Där visas även start- och slutdatum för svarsinlämning.
Undersökningen består av frågor där du kan välja mellan olika alternativ och frågor där du svarar i fritext. Du kan också behöva ladda upp dokument via formuläret. Vilka frågor som ställs beror på vad företaget har för inriktning på sin verksamhet och tillstånd från Finansinspektionen. Var speciellt noggrann med inledningsfrågan eftersom denna styr vilka följdfrågor du får i resten av enkäten, detta för att frågorna ska vara så anpassade som möjligt till ditt företags verksamhetsinriktning.
När alla frågor är besvarade och granskade av företaget ska undersökningen skickas in vilket görs längst ner på undersökningssidan.
Dessa typer av svar kan lämnas
Fritextsvar. Klicka i textrutan för att lämna ett fritextsvar. Svaret sparas automatiskt när du klickar utanför textrutan. Klicka i rutan igen för att ändra ditt svar. Ibland är det endast möjligt att ange svaret med siffror eller i datum-format. Detta framgår i så fall i frågan.
Flervalsfrågor och kryssfrågor. Klicka på det svarsalternativ som bäst beskriver ditt svar. Svaret sparas automatiskt när du har klickat på ett val. Du kan ändra ditt svar genom att klicka på ett nytt svarsalternativ.
Vid flervalsfrågor kan du välja ett av de angivna svarsalternativen och vid kryssfrågor är det möjligt att välja flera svarsalternativ. Det framgår av frågan om du kan ange flera svar.
Klicka på det svarsalternativ som bäst beskriver ditt svar. Svaret sparas automatiskt när du har klickat på ett val. Du kan ändra ditt svar genom att klicka på ett nytt svarsalternativ.
Uppladdning av filer. Vissa frågor kräver filuppladdning. Du kan ladda upp en eller flera filer på samma gång. Radera en uppladdad fil genom att klicka på krysset till höger om filen.
Tänk på att döpa filen till något som beskriver dess innehåll, t.ex. Dokumentationsmall 2019.docx eller Rådgivardokumentation Kund 1.pdf.
Svaren sammanställs i Rapporten REKO Analys
När svar har lämnats från alla deltagande företag kommer de att analyseras, sammanställas och presenteras på gruppnivå i analysrapporten kallad REKO.
Svar på vanliga frågor
Fråga: Vad avses med "up-front"?
Svar: Med up-front avses anskaffningsersättning, en engångsersättning vid tecknande av produkt.
Fråga: Vad avses med "ersättning direkt från kund"?
Svar: Med ersättning direkt från kund avses direkt och indirekt ersättning från kund, dvs även samfakturering av förmedlares arvode och försäkringspremie inom sak.
Fråga: Måste mitt företag besvara i InsureSecs rapporteringar?
Svar: Ja. InsureSecs rapporteringar är obligatorisk för alla företag som ingått avtal med InsureSec. I Regelverket 4.6 framgår det att Företaget är skyldiga att på InsureSecs begäran lämna de upplysningar som InsureSec begär och behöver för kontroll av Företagets tillämning av Regelverket samt Företagsavtalet.
Rapporterna är anpassade för att passa flera olika grenar inom försäkringsförmedling. Detta innebär att just ditt företag inte nödvändigtvis får samma frågor som ett annat företag får.
Eftersom rapporterna kan betraktas som omfattande är det rekommenderat att undersöka innehållet och börja besvara rapporterna så tidigt som möjligt när du fått information om deltagande. Undersökningen består både av flervalsfrågor och frågor där du själv skriver ditt svar. Vissa svarsalternativ leder till en eller flera följdfrågor. Vissa frågor kräver att du bifogar ett eller flera dokument. Du kan välja flera dokument vid en och samma uppladdning.
Fråga: Mitt företag har precis startat och inte bedrivit någon verksamhet. Behöver vi ändå delta i rapporterna?
Svar: Ja. Informera InsureSec att ditt företag inte bedrivit någon förmedlingsverksamhet under 2020 så att InsureSec kan tilldela till företag en anpassad enkät för Regelefterlevnadskontrollen och guidning till hur du lämnar svar på övriga rapporter.
Fråga: Vem på företaget bör svara på enkäten?
Svar: Svar på frågorna bör lämnas av den på företaget som är bäst lämpad, vanligtvis vd eller utsedd person för regelefterlevnadsfrågor. Alla svar lämnas via företagets inloggning på InsureSecs webbplats. Via Mina sidor kan huvudföreträdaren för företaget tilldela andra personer på företaget behörighet att besvara rapporterna. Den som besvarar rapporterna behöver ha en användare hos InsureSec.
Fråga: Vad händer om jag inte svarar på rapporterna inom utsatt tid?
Svar: Alla företag kommer att ha cirka 8 veckor på sig att besvara rapporterna. Påminnelser går ut till de företag som inte påbörjat besvara enkäten cirka två veckor innan deadline. Att inte besvara rapporterna inom utsatt tid kan bryta mot det avtal Företaget ingått med InsureSec. Att bryta mot Regelverket kan i sin tur leda till att Företaget inaktiveras eller anmäls till Disciplinnämnd. I det senare fallet kan Disciplinnämnden besluta om disciplinär åtgärd om bolaget inte besvarar InsureSecs frågor.
Fråga: Vad har jag för lösenord?
Svar: Om du har glömt lösenordet kan du klicka på ”glömt lösenord”. Du får då ett mejl med instruktioner om hur lösenordet återställs. Om mejladressen är inaktuell och du inte får ett lösenordsändringsmejl går det bra att kontakta InsureSecs kansli så hjälper vi er att byta e-post.
Fråga: Hur använder InsureSec informationen?
Svar: När alla deltagare lämnat sina svar kommer InsureSec att sammanställa delar av resultatet i en rapport. Rapporten kommer att göras tillgänglig via InsureSecs webbplats och delas med relevanta organisationer och myndigheter. Syftet är att presentera ett aggregerat resultat, dvs. att ge en samlad bild av förmedlarbranschens regelefterlevnad. Enskilda svar kommer inte att kunna kopplas till något särskilt företag i rapporten.
Lämnade svar kommer även att ligga till grund för beslut om uppföljning i form av begäran om ytterligare information, utredning eller platsbesök hos individuella företag. En sådan uppföljning hanteras som ett vanligt utredningsärende hos InsureSec.
Svar som lämnas på målmarknadskontrollen och AML-kontrollen tillställs även de försäkringsbolag som ditt företag distribuerat produkter för och som har en användare hos InsureSec tillsammans med tjänsten för att mottaga rapporter.
Fråga: Vad är undersökningens syfte?
Svar: Frågorna är ställda för att InsureSec ska få information om hur företagets compliancearbete bedrivs, till vilken grad företagen följer InsureSecs regelverk och hur Disciplinnämnden för försäkringsdistribution uttalanden och beslut tillämpas i företagens verksamhet. Frågorna avser föregående verksamhetsår.
Kontrollen är också ett sätt för InsureSec att öka medvetenhet hos företagen om de skyldigheter som avtal och regelverk stipulerar, och med särskild tonvikt på skyldigheten att anmäla misstänkta regelöverträdelser till InsureSec.
Fråga: Hur behandlas personuppgifter?
Svar: Inga personuppgifter behöver lämnas inom ramen för årets rapporteringar. InsureSec förordar att företaget anonymiserar kundens uppgifter i det fall rådgivningsdokumentation efterfrågas i Regelefterlevnadskontrollen. Läs InsureSecs information om personuppgifter och cookies.
|
Denna text handlar om: praktisk vägledning rapportering reko
Klicka på ett ämnesord för att visa fler artiklar som handlar om ämnet.