Med anledning av försäkringsdistributionsdirektivets införande i svensk rätt den 1 oktober 2018 har InsureSecs styrelse den 26 november 2018 beslutat om ändringar i InsureSecs avtal och regelverk. Avskaffande av särskild avgift för registrering avhandlas i separat artikel om registeravgift och övergångsregler. Därtill har ett antal förtydliganden och språkändringarr gjorts som syftar till att förenkla för avtalsparterna vad avtalen och regelverket innebär.
Ändringarna träder i kraft från och med den 1 januari 2019.
Förändringarna i korthet:
-
Begreppsändringar med anledning av ny lagstiftning (försäkringsdistributionslagen och dataskyddsförordningen)
-
Förtydligande om InsureSecs rätt att hantera information och personuppgifter för att InsureSec ska kunna bistå vid t.ex. målmarknadsrapportering samt vid distribution av beslut från Disciplinnämnden
-
Nya, ändrade och strukna definitioner i InsureSecs regelverk. Bland annat ges begreppet licensierad förmedlare en ny innebörd och begreppet registrerad förmedlare utgår helt
-
Försäkringsförmedlarens personliga ansvar förtydligas
-
InsureSec ges rätt att bortse från yttrande och inkommande material inom ramen för utredningar som inte är sakligt eller relevant framställda. Yttranden som till som omfattning eller utformning kan anses syfta till att försvåra InsureSecs utredning kan bedömas utgöra en överträdelse av InsureSecs regelverk
De uppdaterade avtalen och regelverket innebär också nya åtaganden för förmedlare och förmedlarföretag, bland andra:
-
Förmedlaren ska aktivt verka för att dennes tillståndsinnehavare (vanligtvis den samme som förmedlarens arbetsgivare) ska omfattas av InsureSecs avtal och regelverk
-
Förmedlare och förmedlarföretag ska i sin förköpsinformation informera sina kunder om att kunden kan anmäla överträdelser av regelverket till InsureSec (övergångsregler finns)
-
Förtydligande om att Förmedlarföretag ska rapportera egna eventuella överträdelser av regelverket.
-
Förmedlare och förmedlarföretag ska rätta sig efter beslut och uttalanden från Disciplinnämnden så väl som efter beslut och uttalanden som gjorts av andra för branschen relevanta organisationer och självregleringsinstitut
-
Förmedlarföretag ska utse person inom företaget för kontroll av de anställdas kunskap och kompetens samt regelefterlevnad
Gå till InsureSecs avtal & regelverk
|