Publicerad: 2019-02-11 | Uppdaterad: 2019-06-17
Längst ner på denna sida finner du checklistan för läsning eller nedladdning (direktlänk) Pressmeddelande den 11 februari 2019 InsureSec AB lanserar en checklista för digital robotrådgivning, RoboCert, som kan användas av försäkringsdistributörer som överväger att börja med försäkringsrådgivning i form av en digital robot. RoboCert innehåller de grundläggande krav som ställs på digital robotrådgivning och kan användas av branschens verksamma försäkringsdistributörer som ett hjälpmedel för att inrätta eller kontrollera digital robotrådgivning. Försäkringsdistributionsbranschen befinner sig i konstant utveckling och digital robotrådgivning är en företeelse som blir allt vanligare bland försäkringsdistributörer. Även om utvecklingen på området ännu är i sin linda har InsureSec identifierat digital robotrådgivning som ett framtidsområde vilket kommer ha stor inverkan på branschen som helhet. InsureSec har med anledning av detta tagit fram en checklista för digital robotrådgivning, RoboCert, som ska hjälpa försäkringsdistributörerna med vad de behöver tänka på i fall de tänker börja tillhandahålla eller önskar kontrollera existerande digital robotrådgivning. ”Vi bryter ny mark på den svenska marknaden för försäkringsdistribution med RoboCert och går i bräschen för den teknologiska utvecklingen som kommer att vara till stor nytta inte bara för försäkringsdistributörerna utan även för kunderna.” uppger Gunnar Hökmark, styrelseordförande för InsureSec. Checklistan är utformad på ett sätt som gör det lätt för användarna att kontrollera att de uppfyllt de grundläggande krav som ställs i lag, förordning, föreskrift och InsureSecs regelverk. RoboCert utgör ett viktigt steg i InsureSecs ambition att förenkla och förtydliga för försäkringsdistributörerna i branschen och säkerställa att den rådgivning som lämnas håller en genomgående hög kvalitet. ”Med RoboCert ger vi de försäkringsdistributörer som vill börja med digital robotrådgivning en checklista som ger dem en överblick över de grundläggande krav som ställs på en sådan verksamhet. Det ska helt enkelt vara lätt att göra rätt! RoboCert utgör ett viktigt led i InsureSecs arbete att förenkla processen för de branschverksamma försäkringsdistributörerna när de ytterligare vill utveckla sin verksamhet.” säger Jenny Nilsson, VD på InsureSec. RoboCert finns tillgänglig på InsureSecs hemsida från och med den 12 februari 2019.
För mer information, var vänlig kontakta:
Jenny Nilsson, vd
Gunnar Hökmark, styrelseordförande
InsureSec tryggar rådgivningen. Med hjälp av regelverk, disciplinnämnd och kriterier för kunskap och kompetens syftar InsureSecs verksamhet till att öka kvalitén och kundnyttan för rådgivning och distribution av försäkringar i Sverige. Vi vill främja en sund konkurrens på lika villkor, motverka osund rådgivning/försäljning och bidra till ökad transparens i frågor om försäkringsförmedlares kunskap och kompetens, dokumentation från förmedlingstillfället och priset för förmedlingen. Läs mer på insuresec.se/om. InsureSec-RoboCert.pdf (269 kB) |
Denna text handlar om: InsureSec RoboCert pressmeddelande
Klicka på ett ämnesord för att visa fler artiklar som handlar om ämnet.