Publicerad: 2019-11-05 | Uppdaterad: 2020-01-30
En kund har i anmälan till nämnden uppgett att den rådgivning som ett anknutet ombud till ett företag som ingått avtal med InsureSec lämnat varit olämplig med hänsyn till kundens ålder, ekonomiska situation, kunskap och erfarenhet. Företaget har bestridit Kundens påståenden och anfört att den information som nedtecknats i kunddokumentationen var riktig samt att den rådgivning som lämnats och de placeringar som gjorts varit lämpliga. Efter en genomgång av omständigheterna i ärendet skriver nämnden i beslutet bl.a. att de sammantaget ser mycket allvarligt på agerandet eftersom rekommendationer av produkter som inte är lämpliga för kunderna allvarligt kan skada kunderna och förtroendet för försäkringsförmedlingsbranschen. Företaget meddelades därför en varning av Disciplinnämnden. För mer information, var vänlig kontakta:
Lina Erenvidh
Jenny Nilsson, vd
InsureSec tryggar rådgivningen. Med hjälp av regelverk, disciplinnämnd och kriterier för kunskap och kompetens syftar InsureSecs verksamhet till att öka kvalitén och kundnyttan för rådgivning och distribution av försäkringar i Sverige. Vi vill främja en sund konkurrens på lika villkor, motverka osund rådgivning/försäljning och bidra till ökad transparens i frågor om försäkringsförmedlares kunskap och kompetens, dokumentation från förmedlingstillfället och priset för förmedlingen. Läs mer på insuresec.se/om.
|
Denna text handlar om: Disciplinnämnden
Klicka på ett ämnesord för att visa fler artiklar som handlar om ämnet.