Publicerad: 2020-02-18 | Uppdaterad: 2020-06-04
Från och med mars kan kunskapstester avläggas med 2020 års kunskapskrav. Då lanseras också våra nya kunskapstester för investeringsrådgivare och ledningsfunktioner. Läs mer nedan.
Under året kommer webbplatsen att få ett nytt utseende och en del nya funktioner för dig som använder Mina sidor. Bl.a. blir det enklare för den som har flera roller, t.ex. både förmedlare och företagare, eller är kontaktperson för flera företag. En hel del arbete läggs också på att effektivisera vår egen administration så att du snabbare kan få rätt hjälp när det behövs.
Vänligen,
InsureSecs kansli
Kansliets öppettider
Välkommen att kontakta oss mån kl. 10:30 - 15:00, tis-fre kl. 10:00 - 16:00.
Stängt 9-13 april (påsk) och 30 april - 1 maj (Valborg/första maj).
InsureSecs kunskapstester 2020
Under 2020 erbjuds kunskapstester med inriktning livförsäkring, investeringsrådgivning (grund/brygga), personskadeförsäkring (tillägg) och generell samt specifik sakskadeförsäkring.
Kunskapstesterna med inriktning liv- och sakskadeförsäkring ges även för ledningsfunktion. För personal som inte arbetar i direkt rådgivande roll finns ett särskilt behörighetstest.
Försäkringsförmedlare kan efter godkänt kunskapstest ansöka om licens. Licensierade omfattas av InsureSecs branschreglering. Övriga försäkringsdistributörer kan istället ansöka om att bli certifierade.
Vårterminens skrivningstillfällen
Från och med mars kan kunskapstester avläggas enligt 2020 års kunskapskrav.
Det finns minst ett skrivningstillfälle i månaden (utom juli) i Stockholm, Göteborg och Malmö. Kunskapsuppdatering genomförs digitalt via Mina sidor och kan avläggas vid minst fyra tillfällen per månad (utom juli).
Alla bokningar görs på Mina sidor. Du kan boka tid tidigast sex veckor före.
Avslutade registreringar och inaktiverade licenser
Innan årsskiftet avslutades ca 70 personers anslutning till Förmedlarregistret (registrering) med anledning av att de inte licensierat sig under året.
Den 8 januari inaktiverades 28 licenser med anledning av att kunskapsuppdatering inte genomförts i tid.
Alla berörda har informerats direkt.
Allmän rapporteringsperiod för företag med avtal
Mellan 15 januari och 10 mars 2020 pågår InsureSecs allmänna rapporteringsperiod. Alla förmedlarföretag som har avtal med InsureSec måste lämna information om sin regelefterlevnad via Mina sidor.
Disciplinnämndens verksamhetsberättelse 2019
Förra året behandlade Disciplinnämnden åtta disciplinärenden och 25 begäran om omprövning av tidigare beslut. Tre disciplinärenden resulterade i varningar (2019:5, 2019:6 och 2019:7) och övriga ogillades. Från och med 1 januari 2020 gäller nya stadgar för Disciplinnämnden.
Nytt IT-stöd lanseras under året
Redan 2018 påbörjades ett större arbete på InsureSec för att anpassa webbplatser och eget IT-stöd till den nya lagstiftningen. Syftet är att förenkla och förbättra systemstödet för InsureSecs medarbetare och för de försäkringsdistributörer och stödfunktioner som använder Mina sidor.
Det nya gränssnittet för Mina sidor och för testverksamheten kommer att rullas ut löpande under 2020.
|
Denna text handlar om: disciplinnämnden nyhetsbrev webb & system
Klicka på ett ämnesord för att visa fler artiklar som handlar om ämnet.