Under perioden 13 januari - 12 mars 2021 kommer förmedlarföretag som omfattas av avtal med InsureSec erhålla rapporteringsbegäran för Regelefterlevnadskontrollen och Målmarknadskontroll. Livförmedlare erhåller även rapport för åtgärder som vidtagits mot penningtvätt och finansiering av terrorism (AML-kontrollen).
Genom gemensamma rapporteringsunderlag och rutiner förenklar vi för både rapporterande och mottagande bolag, samtidigt som InsureSec kan använda underlaget i det branschreglerande arbetet. Detta minskar risken för missförstånd och otydligheter, samt skapar en enhetlig och unison praxis för branschen. InsureSec har under 2020 utvecklat det systemstöd som används för rapporteringar för att minska bördan för de svarande förmedlarföretagen. Förmedlarföretagen kommer exempelvis tillhandahållas målmarknadskontrollen i ett samlat rapporteringsunderlag.
Med anledning av den systemutveckling som skett är det viktigt att huvudföreträdare för förmedlarföretag och försäkringsbolag redan nu kontrollerar att dessa uppgifter är uppdaterade inför rapporteringsperioden som startar i januari. På detta sätt tillser vi gemensamt att regelefterlevnadskraven är uppfyllda och begränsar antalet rapporter som behöver gå mellan förmedlare och försäkringsbolag.
Rapporterna lämnas via företagets Mina sidor. Lämplig att rapportera är vd eller funktion för regelefterlevnad, eller annan person på uppdrag av de förra. Den som är huvudföreträdare för företaget kan besvara rapporterna själv eller tilldela behörighet för en annan person på företaget att besvara rapporterna.
Att lämna rapporterna är obligatoriskt och följer av företagets skyldigheter enligt InsureSecs regelverk. De svar och den information som InsureSec erhåller från de olika rapporterna ligger bland annat till grund för InsureSecs branschreglerande arbete, InsureSecs kunskapskrav för uppföljande kunskapstest samt den årliga regelefterlevnadsrapporten REKO Analys.
|