Publicerad: 2016-10-04 | Uppdaterad: 2018-12-12
InsureSec AB är ett branschregleringsorgan för försäkringsförmedlare. Vi licensierar försäkringsförmedlare som omfattas av Finansinspektionens tillstånd för försäkringsförmedling och som ingått avtal med InsureSec. InsureSec är inte en förening där man som förmedlare ansöker om medlemskap. Licens kräver mer än bara godkänt testresultatInsureSec tillhandahåller licenser för försäkringsförmedlare inom liv-, sakskade- och personskadeförsäkring. På vår webbplats www.förmedlarregistret.se går det att söka efter registrerade förmedlare och kontrollera vederbörandes licensinnehav. Förutom att förmedlaren ingår avtal med InsureSec om att följa lagar, regler och god försäkringsförmedlingssed krävs även att vederbörande
Endast yrkesverksamma försäkringsförmedlare med dokumenterad och relevant kompetens godkänns således av InsureSec som registrerad. Registrering utgör också grundkravet för att tilldelas licens från InsureSec. Eftersom godkänd registrering krävs för att erhålla licens innebär godkänt resultat på ett licenstest inte med automatik att någon uppbär en licens. Idag har det blivit vanligare att även blivande försäkringsförmedlare avlägger InsureSecs test under tiden som de arbetar som assistenter eller ingår i ett program med handledning. Vi ser att de utan tidigare erfarenhet som förmedlare kan ha svårare att klara testet första gången, än de förmedlare som arbetat länge i branschen. Licens verifieras med hjälp av förmedlarregistretInsureSec utfärdar inte några licensintyg. De intyg vi utfärdar visar vilka godkända licenstest eller kunskapsuppdateringar som genomförts i vår regi. Licensinnehav är en färskvara och kontrolleras i realtid i Förmedlarregistret. Kunskapskrav och kunskapsuppdateringInsureSec fastställer kunskapskraven för försäkringsförmedlare baserat på tillämpliga lagar, Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd, god försäkringsförmedlingssed och som en del därav Disciplinnämndens uttalanden och beslut. Därutöver testar InsureSec förmedlarnas kunskaper och meddelar licens för de förmedlare som uppfyller uppsatta kunskaps- och lämplighetskrav. När lagstiftning eller andra regelverk förändras kallas licensinnehavare att genomföra kunskapsuppdatering. Alla tester består av flera ämnesområden. För att bli godkänd behöver testdeltagaren ha minst 70 % rätt och uppvisa kunskap i alla ämnen som ingår i testet. Ämnesområdena är viktade utifrån kunskapens betydelse för en försäkringsförmedlare. En hög viktning innebär att testdeltagarens svar - rätt eller fel - påverkar slutresultatet i större grad än en lågt viktad fråga. Detta innebär i praktiken att väsentliga kunskapsluckor inte kan kompenseras för genom att svara rätt på frågor av mindre betydelse. |
Denna text handlar om: licens praktisk vägledning
Klicka på ett ämnesord för att visa fler artiklar som handlar om ämnet.